søndag den 14. juli 2019

Bæredygtig?

Under valgkampen i foråret blev jeg grebet af grønne forhåbninger og bar med stolthed mærkatet "Klimatosse' på Facebook og taske. Siden vandt den røde blok og meldte ud fra forhandlingslokalet, at Danmark nu sigter mod 70% reduktion af drivgasser i 2030. Jeg var begejstret; jeg følte, at der endelig skulle og ville ske noget.

Men nu har eftertænksomheden sat ind. For Danmark - det er jo os allesammen. Det er rimeligt nok, at vi alle må bidrage. Men hvad gør jeg selv? Det er fint nok, at jeg tager cyklen og toget hver dag på arbejde, og at jeg handler økologisk og svanemærket. Men det er jo slet ikke nok. Jeg har også en benzinbil, som kører børnene til fritidsinteresser og os alle hjem til mormor. Vi køber formentlig alt for meget tøj, vasker alt for meget, tager lange bade, varmer mælk til kaffen, streamer timevis af serier og youtube, lader smartphones op dagligt og spiser mad fra eksotiske lande. Og vi flyver på ferie i Europa.

Hvor stort er vores lille families klima-aftryk egentlig? Og hvor kan vi skære ned? Hvor meget bør en familie skære ned for at være klima-venlig? Jeg aner det i virkeligheden ikke. Men jeg har besluttet mig for at blive klogere, og så må vi tage nogle aktive valg. Eller også må jeg skifte mærkat til "Klimasynder".

1 kommentar:

  1. Hvor er det spændende! Jeg er klar til at blive inspireret.

    SvarSlet