lørdag den 9. august 2014

Sommer på hæld

Sidste weekend inden skolerne starter igen. Det betyder, at vi igen har en deadline hængende over os lige over sengegavlen. Vi er alle tre meget dårlige til at stå op om morgenen, når vi skal og ikke bare har lyst.

I dag har jeg gjort min pligt som roskildegenser og taget en tørn på dyrskuepladsen for at samle gamle dåser og plastic i alle farver op med en tang på teltområderne efter festivalen. Pengene går til Elviras børnehave, nærmere bestemt til koloni i næste måned. Jeg er stadig ved at øve mig i tanken om at min yngste datter skal på to overnatninger i hytte uden mig. Jeg besluttede mig for at gøde jorden lidt ved at nævne konceptet for Elvira allerede nu og nævnte, at lederen af børnehaven havde fortalt mig, at hun var gammel nok til at komme med. Hvorefter ungen begejstret udbryder: "Og det skal være uden dig!"....

Ludvig havde nok ikke taget det med samme begejstring som knapt fire-årig. Men han har til gengæld været afsted på spejderlejr denne sommer med tre overnatninger og havde ingen hjemve undervejs. Måske har han levet i en tidslomme, hvor han slet ikke opdagede, at det var gået fire dage, siden jeg vinkede farvel til ham og de andre i patruljen nede ved havnen, inden de gik de 13 kilometer ud til hytten på kanten af intetheden (nej, jeg kørte bestemt ikke forkert tre gange derud, mens jeg bandede over manglende sattelit-dækning til min gps). I hvert fald havde han præcis det samme tøj på fra yderst til inderst og oplyste, at jeg da ikke behøvede at vaske noget af tøjet i den taske, han selv havde været med til at pakke på mest pædagogiske vis. Men han havde sovet i shelter mit i mørket med udsigt over fjorden, lavet rebstole i træerne, fanget fisk og undgået opvasken, så alt var godt.




Jeg har ikke fået samlet, syltet og kogt så meget i år, men vi har fået en ny tradition, da vi for andet år i træk tog på selvplukkerdag på Ventegodtgaard. Vi kunne ikke styre os:


Men det er altså bare sommer, når man kan få en hel skålfuld hindbær og jordbær med fløde - og når man er Ludvig, skal de arrangeres for ekstra æstetisk nydelse:


Vi har været utroligt heldige med vejret. Så snart vi tog med familien i sommerhus i Hummingen, meldte sommervejret sig og siden blev det bare bedre og bedre. Og da det blev alt for lummet på Sjælland, tog vi på højskole i Odder til en uforglemmelig uge på familiekursus, hvor østenvinden blæste en formildende brise ind mellem æbletræerne, mens ungerne løb mellem sprinklerens stråler.

Kan man få en bedre sommerferie?












 





 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar