mandag den 30. maj 2011

Hjemmelavet fedtcreme

Jeg har jo før skrevet om min begejstring for Rebecca Perssons økologiske babyguide "Baby - 100 procent uden tilsætning". I afsnittet om pleje støder man pludselig på en helsides faktaboks om den ultimative "alt-mulig-fedtcreme", som kan bruges til alt fra røde numser til rifter og røde frostkinder mm. Og som Rebecca så skriver: "og du skal selv lave den"...

Jeg lader lige sætningen stå et øjeblik.

Ja, rigtig gættet. Den kunne jeg ikke stå for. Selvfølgelig skulle jeg da det! Der er jo kun tre ingrediencer i opskriften: bivoks, olie og smeasmør og bogen har henvisning til webshop, der ligger inde med hele herligheden inklucive glasbeholdere. Så jeg greb musen og tasterne og vips havde jeg bestilt smeacreme og bivoks og ventede spændt på det store øjeblik.

Den første udfordring viste sig, da jeg skulle måle en halv deciliter bivoks op. Jeg mener, bivoks er jo ligesom i bløde plader og stivner ved stuetemperatur. Hvor meget plade går der lige på en deciliter??

Jeg besluttede mig for at smelte bivoksen i vandbadet først og så måle, hvor meget jeg havde og gange op derfra. Ikke så smart beslutning, men hvad ved bønder om agurkesalat??



I starten skete der ikke rigtig noget. Jeg skoldede mine fine små glas og rodede lidt rundt i mine bivoks-bider. Men så skete der noget - det begyndte at smelte lige så fint som lovet i bogen:


Snart stod jeg med den flotteste ravgule væske og kunne nok se at en deciliter sammenpresset bivoks ikke giver en halv deciliter i flydende form. Jeg hældte det over i et decilitermål for at tjekke. Der var en kvart deciliter, men lige efter var der mindre - for voksen begyndte straks at stivne langs kanten af skålen og i målebægeret. I en fart måtte jeg have voksen tilbage og dokumentationen måtte holde pause midt i travlheden.

Jeg valgte i stedet af fylde en deciliter vand i en skål af samme størrelse og så smelte på øjemål. Jeg har stadig ikke regnet ud, hvordan man opmåler flydende voks nøjagtigt. Men jeg har til gengæld fundet ud af, at det er ret håbløst at gøre rent efter...

Nå, men jeg fik smeltet voksen og tilsatte nu smeasmør og olivenolie:


Nej, det er ikke mit kamera, der har et problem med farver. Denne suppe var faktisk det umiddelbare resultat. På dette tidspunkt havde jeg ikke store forhåbninger om, at der ville komme en creme ud af anstrengelserne, men der var ingen vej tilbage. Så jeg smeltede videre


Og stod efter yderligere 10 minutters tålmodighed (ya, right...) med en fin, flydende fedtcreme. Og fedtet var lige ordet! Hold da op, hvor blev jeg, remedier og køkkenvask fedtet, inden alt var hældt op og gjort rent! Jeg havde jo i vanlig stil startet spontant uden at gennemtænke hele forløbet, og havde derfor hverken tænkt over den hurtige stivning ved overhældning eller på, hvordan man lige hælder flydende, varm væske fra en meget varm stentøjsskål og ned i nogle små glas...

Jeg sparer jer for detaljerne og viser blot resultatet:


Alle cremerne røg fluks i køleskabet som anvist og jeg røg i håndvasken. Til denne del af processen vil jeg gerne tilføje cirka en halv flaske svanemærket, koncentreret opvaskemiddel... Men så er ens hænder også max klar til at afprøve den nye creme.

Og hvordan er den så? Ud over at være hård som sten, så det kræver oversiden af en negl at grave den fri, så er den som lovet meget fedtet!

Tror jeg har misforstået noget med det bivoks. Der skulle nok ikke have været så meget i, for det må være voksen, der har forstenet min creme. Den blødes fint op ved håndvarme, men videre indbydende er den nu ikke, og efter brug er mine hænder både skinnende og - fedtede. Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok også vælge en anden olie end oliven - især hvis jeg havde læst de sidste fif til opskriften, inden jeg gik igang...

Men nu har jeg i hvert fald fedtcreme til et års forbrug. Herefter er holdbarheden nemlig udløbet.

1 kommentar:

  1. Det havde nok også været smartere at angive mængden af bivoks i gram. Men hvis du kan finde ud af hvor meget et givent volume af bivoks vejer, kan du jo selv lave den omregning, så du ved hvor meget du skal bruge næste år. Hvor du iøvrigt sikkert slet ikke har brug for det mere.

    SvarSlet